Deze Turbo x is bij ons voor een volledige check up, dat betekent dat we de hele saab aanpakken.
Met name het onderstel en het XWD systeem hebben wat aandacht nodig. er zijn hier en daar wat lekkages. Dat zorgt er voor dat het risico aanwezig is dat het XWD systeem kapot gaat. Om te voorkomen dat dat gebeurt pakken we alles nu gelijk grondig aan.
Na het aanpakken van het onderstel werken pakken we het motorische gedeelte aan.
We zullen de Saab voorzien van ons Stage 3 pakket, wat bestaat uit:
Stage 3+ Turbo, met wat extra modificaties ( extra poort werk )
Bosch 550 CC injectoren
3" Downpipe
Performance intercooler zit er al op
Stage 0 ( basis van het blok in orde gebracht)
Aanzuig traject Hirsch modificatie + snorkel
We zijn begonnen met een ingangs meting om te weten wat voor vlees we in de kuip hebben en zoals iedereen weet, is het belangrijk om alle vorderingen op een bepaalde testbank te gaan documenteren om daadwerkelijk inzichtelijk te krijgen wat de effecten zijn van alle upgrades die je uitvoert.
Het begin vermogen hebben we kunnen meten op: 292.7 Krukas PK en 476.1 NM
Dat zijn geen slechte waardes voor een stage 1 Remap van Hirsch. Wel is er ruimte voor verbetering.
We zullen deze turbo gaan monteren, de stage 3+
Dragy 100-200 meting, ik moest schakelen naar de volgende versnelling omdat de motor niet wilde doortrekken bij deze toeren iets wat we gaan oplossen met onze stage 0 werkzaamheden alvorens door te gaan naar de 3+
Na het testen werd het tijd om te gaan beginnen met de werkzaamheden. De werkzaamheden zal ik kort omschrijven als: Het technisch op orde brengen van de Turbo X en daarna het monteren van de performance parts.
Alle rubbers en bussen van het onderstel hebben we vervangen, volledige XWD service met nieuwe haldex pomp, grote beurt met bobines en een aantal regel kleppen. Diverse lucht lekkages op gelost en tot slot het monteren van de grotere turbo, 3" Downpipe, grotere injectoren, Hirsch mod van de luchtfilter bak en aanzuigtraject aanpassing.
Hieronder volgen wat fotos van wat werkzaamheden maar niet alles staat daar op:
Foto 1 is de aandrijfas keerring van het differentieel achter
Foto 2 en 3 zijn de hoezen van de aandrijf assen aan de achterzijde
Foto 4 De rembekrachtiger voor de V6, die wij kunnen leveren.
Foto 5 Draagarm rubbers A
Foto 6 Oliedruk sensor
Montage van de Turbo, downpipe injectoren en bougies:
Daarna tijd om de Saab op te starten, software te laden en te finetunen.
Tijdens het finetunen merkten we wat eigenaardigheden op, een onverklaarbaar sputtertje. Het bleek dat de originele brandstofpomp niet meer de gewenste hoeveelheid kon leveren.
Tijd voor een nieuwe en sterkere pomp, de pompmand is aan te passen om hier de grotere pomp in te monteren op de originele manier en ook PWM aan te sturen.
Let ook op het filter, deze was erg vervuild. Dit kan de te lage opbrengst veroorzaken.
Na het monteren van de pomp en software aanpassing kreeg de Saab voldoende brandstof. Tijd voor om de software optimalisatie af te maken, dachten we...
Hij reed een stuk beter maar bleef toch problemen geven.
Dagen hebben we getest en hebben nuttige data verzameld. Dat houd in dat we nu nog wat beter weten welke symptomen je krijgt en welke problemen dat veroorzaken.
Uiteindelijk hebben we besloten de distributie ( die 60k km geleden al vervangen was bij een SAAB dealer voor een pittig bedrag) te vervangen voor de versterkte variant.
Wanneer we de distributie vervangen worden alle deksels goed gereinigd omdat hier zich de meeste ophoping van vuil bevind in de motor. Door dit compleet te reinigen zorgen we er voor dat de kwaliteit van de motor olie langer goed blijft, maar ook dat de ophoping zich niet kan verplaatsen naar kleine kanalen in de motor of turbo met alle gevolgen van dien.
Nu de koelvloeistof van het systeem af is,gelijk besloten om de koelings capaciteit te verbeteren. De resultaten daarvan heb ik eindelijk kunnen loggen onder gelijke omstandigheden. Ik heb een verschil van wel 10c gevonden. met de originele radiateur werd de motor 102c heet en met de DO88 radiateur onder min of meer gelijke omstandigheden slechts 92c.
Dit zorgt er voor dat de motor olie ook beter gekoeld kan worden door de warmte wisselaar en dat bijdraagt aan de levensduur van de olie en dus de levensduur van de distributie + motor.
Hierna was het tijd om de software af te maken, de feestdagen van DionHPT stonden daarom in het teken van het afstellen van deze turboX.
En met fantastisch resultaat. De motor wilt nu echt vermogen maken. hij wilt zelfs meer dan de koppeling aan kan ( deze is niet nieuw meer en kan beter vervangen worden door een versterkt exemplaar. daar werk ik nu aan om de originele koppeling te kunnen versterken om over de 600NM heen te kunnen gaan.)
Het resultaat is maar liefst 382.3 PK en 550.5NM
hier onder de grafiek, daaronder het verschil met hoe de Saab binnen kwam en hoe het nu is geworden.
Dit is gehaald met de volgende setup:
Stage 3 turbo
3"catless downpipe
550CC Bosch injectoren
Hirsch mod luchtfilterbak
gemodificeerd aanzuig traject
Performance intercooler
Dit is dus nog met de originele midpipe met originele katalysator en de rest van het uitlaat systeem is ook nog stock turbo X. Deze beschikt over een rumble box maar dat veroorzaakt wel vermogens verlies.
Wat zou een nieuwe performance uitlaat doen?
Maar ook nog met de originele inlaat buizen, wat zou een DO88 intake set doen ? een betere flow met X pk en X NM winst ?
Er zijn dus nog mogelijkheden om deze set uit te breiden om wat meer vermogen te bereiken.
Als dat nog niet genoeg is, dan hebben we nog een slag grotere turbo beschikbaar, de G25 in origineel huis. Daarmee is 400+ pk haalbaar onder lagere turbo druk. ( reeds getest op 488 pk en 613 nm ( begrensd))
Nog wat foto's van de TX in een wat koudere periode van het jaar en in goed gezelschap.
Stay tuned voor de Dragy filmpjes.
コメント