De telefoon gaat, he Lennart, de saab heeft geen turbodruk meer. Kan ik even langs komen? natuurlijk. Bij aankomst bleek al snel dat de turbo finaal vast gelopen was. de oorzaak was een stuk staal dat uit het achterste uitlaatspruitstuk de turbo in gevlogen was.
op dat moment sta je voor een keuze, wat ga je doen ?
-De turbo vervangen voor een nieuwe?
-De turbo reviseren?
-De turbo vervangen voor een grotere?
Dat laatste was de beste keuze, we hebben vervolgens het blok gedemonteerd en volledig gereviseerd met versterkte drijfstangen om het vermogen veilig te kunnen draaien.
Ook moet je natuurlijk wat andere performance onderdelen installeren zoals:
Do88 high flow intercooler + piping
Saab 9-5 NG ( a28NER) injectoren
Custom 3 "downpipe zonder cat
Custom midpipe zonder cat
200 cells race kat verder naar achteren geplaatst.
BSR H-profiel drijfstangen
23T custom hybride turbo
Versterkte distributie ketting
We hebben het blok gedemonteerd en zijn begonnen aan de ombouw, ik probeer later nog wat foto's te vinden van de demontage, die heb ik nu helaas niet paraat.
Om een blok perfect te bouwen moet hij helemaal uit elkaar en worden alle maten gecontroleerd zoals de boring van de cilinders, maatvoering van de drijfstangen, klepspeling etc..
De maatvoering bleek van deze motor nog perfect in orde te zijn, dat betekende dat we met nieuwe lagers, zuigerveren, kleppen slijpen, blok + koppen vlakken alles weer op en top zouden hebben.
dat ziet er dan zo uit:
Ook worden alle onderdelen natuurlijk netjes gewassen:
De volgende stap is dat de zuigers weer in het onderblok gemonteerd worden en de kleppen met nokkenassen weer in de koppen dat word dan in elkaar gezet volgens fabrieksspecificaties, dan hebben we nu het onderblok en de cilinderkoppen weer in elkaar en dat zetten we dan weer in elkaar met nieuwe pakkingen en kopbouten.
Ondertussen was de 23T hybride turbo klaar voor montage
De 3" downpipe en midpipe
Do88 intercooler + piping
Om het geheel zo duurzaam mogelijk te maken hebben we de versterkte distributie ketting gemonteerd voor de B284 ( en ook de A28NER) dit is de geupgrade versie die meer vermogen aan kan en minder snel rekt.
Alles op moment vast met de digitale Snap-On moment sleutels die voor de gelegenheid ook net nog even gekalibreerd zijn.
Allerlei kleine onderdelen zoals de thermostaat zijn ook gelijk vervangen
Het geheel in elkaar ziet er dan zo uit
Daarna snel in de auto bouwen met de nieuwe uitlaat en koelers
Hoe het er dan uit ziet als alles weer netjes dicht gebouwd is
De volgende stap is het afstellen van de TurboX op de testbank
Met als eind resultaat een gezonde 375 pk en 568 NM in verband met het maximum van de injectoren, als we bosch 550 injectoren zouden monteren dan is de verwachting dat we over de 400pk zouden gaan :
Comments